Den lilla festivalen med det stora hjärtat!
|

18
jun

Östersunds Motettkör

Nu presenterar vi ett nytt spännande inslag på Kluksfestivalen, något liknande har vi aldrig tidigare haft! Vi säger varmt välkomna till Östersunds Motettkör som spelar den 6/7 på Kluksfestivalen i Kluk, Alsen!

Nicklas Strandberg har sedan 2009 jobbat som Organist i Stora kyrkan, Östersund. Han har tidigare utbildat sig som organist med inriktning på Improvisation och solistisk orgel på musikhögskolorna i Göteborg och Arvika under lärare som prof. Johannes Landgren och Åke Skommar. De senaste åren har dock dirigering, både för kör och orkester, kommit att stå i fokus.

Som dirigent står Nicklas i en tradition av fri och utforskande stil, mycket influerande har åren i Göteborg varit under körprofessor Gunno Palmqvist och Jan Yngwe. En annan viktig inspirationsdirigent för Nicklas är Gary Graden, Storkyrkan Stockholm, som inspirerar till att söka musicera med stor trovärdighet och nyfikenhet.

Stora kyrkans Motettkör bildades 1970 av organisten Thorwald Mellergård. Körens huvudsakliga uppgifter är att sjunga i Stora kyrkans högmässor men gör ofta konserter. Alltid med en tydlig sakral inriktning inom både nutida och klassisk kyrkomusik.

Motettkören har sjungit mycket musik av J. S. Bach, man har alla Bach´s större verk, som passionerna, mässa i h-moll, en hel del kantater och motetter på sin repertoarlista. De senaste åren har kören även fått lära känna musik från kompositörer som Urmas Sisask (F. 1960 Estland) Arvo Pärt (F. 1935 estland) Fredrik Sixten (F. 1962 Sverige) och Morten Lauridsen (F. 1943 USA). I den tidigaste motettrepertoaren har kören även jobbat mycket med musik av Guillaume de Machaut, Thomas Tallis, Giovanni Pierluigi da Palestrina. Den sakrala musiken från Charpentier, Händel, Mozart, Liszt, Verdi, Brahms, Fauré, Rachmaninoff, Stravinskij, Messiaen har varit viktig i körens utveckling för att förstå musikens olika traditioner inom den klassiskt sakrala skolan.

Kören består mestadels av icke professionella sångare med en stark vilja och höga ambitioner att vara en del av det sakrala uttrycket i Östersunds offentliga musikliv. Man har även de senaste åren kommit att gästa Rom, Assisi och Florens och knutit intressanta kontakter med musiklivet i Vatikanen.